Opis projektu:
Zadanie polega na zakupie gier ściennych, które zostaną umieszczone w pojazdach Kolei Śląskich. Gry ścienne to urządzenia, dzięki którym najmłodsi pasażerowie (w wieku od 2 do 8 lat) będą mogli umilić swoją podróż poprzez sortowanie, skręcanie, układanie puzzli, rozwiązywanie łamigłówek oraz granie w gry edukacyjne. Co ważne, dzięki umieszczeniu gier na ścianie pojazdów, nie wpłyną one niekorzystnie na powierzchnię podłogi i komfort podróży pozostałych pasażerów. Gry ścienne w pojazdach Kolei Śląskich to bezpieczne i edukujące rozwiązanie dla najmłodszych podróżnych kolei.
Uzasadnienie:
1. Zgłoszone zadanie narusza zapisy § 3 ust. 6 Regulaminu Marszałkowskiego Budżetu
Obywatelskiego Województwa Śląskiego (zwanego dalej Regulaminem) w zakresie wykonalności prawno-technicznej. Wskazany do realizacji we wniosku podmiot - Koleje Śląskie Sp. z o.o. obecnie jest właścicielem 29 pojazdów szynowych, w których miały by być zamontowane gry ścienne. Część tych pojazdów jest objęta gwarancją producenta pojazdów. Spółka nie posiada zgody gwaranta pojazdów na ingerencję w układ wnętrza pojazdów objętych gwarancją. Ponadto wskazany do realizacji we wniosku podmiot - Koleje Śląskie Sp. z o.o. obecnie nie posiada projektu wykonawczego lub koncepcji montażu gier ściennych w pojazdach, wraz ze wskazaniem ewentualnych miejsc montażu. Spółka opracuje taką dokumentację jedynie w sytuacji gdy projekt zgłoszony do budżetu obywatelskiego zostanie przyjęty do realizacji. Biorąc pod uwagę uwarunkowania techniczne pojazdów szynowych okazać się może, iż projekt nie będzie możliwy do realizacji. Dodatkowo wskazany do realizacji we wniosku podmiot - Koleje Śląskie Sp. z o.o. obecnie nie przeprowadził analizy ryzyka w związku z instalacją i późniejszym użytkowaniem gier ściennych umieszczonych w pojazdach.
2. Zgłoszone zadanie narusza zapisy § 3 ust. 9 Regulaminu w zakresie realizacji zadania wyłącznie na mieniu Województwa. Zadanie wskazane we wniosku jako inwestycyjne lub infrastrukturalne ma być realizowane na 29 pojazdach szynowych, będących własnością spółki prawa handlowego, jakim jest podmiot wskazany do realizacji wniosku - Koleje Śląskie. W przypadku pozostałych pojazdów beneficjent projektu nie uzyskał do tej spory zgody od właścicieli (Województwa Śląskiego i podmiotów trzecich) na ingerencję w układ wnętrza tych pojazdów.
3. Zgłoszone zadanie narusza zapisy § 3 ust. 12 Regulaminu w zakresie możliwości korzystania z jego efektów dla wszystkich mieszkańców województwa na równych prawach. Jak wskazano we wniosku, beneficjentami projektu będą wyłącznie najmłodsi pasażerowie Kolei Śląskich (przedział wiekowy od 2 do 8 lat), co stoi w sprzeczności z zapisami Regulaminu.
4. Załącznik do wniosku zgłaszanego zadania nie wypełnia zapisów § 3 ust 14 pkt. 2 w zakresie zgody na dysponowanie mieniem, na którym miałoby być realizowane zadanie. Dołączona zgoda władającego obiektem/terenem na realizację zadania nie jest adekwatna do zakresu i przedmiotu zadania. Załączony do wniosku dokument z dnia 07.05.2024 r. dotyczy mienia ruchomego (pojazdów szynowych) będącego we władaniu Spółki „Koleje Śląskie”, które w części jest własnością spółki (29 szt.), w części jest własnością Województwa Śląskiego (31 szt. - brak zgody na uczestnictwo w projekcie), a w części własnością podmiotów trzecich (6 szt. - brak zgody na uczestnictwo w projekcie).
5. Zgłoszone zadanie nie wypełnia znamion wskazanych w następujących punktach § 5 ust.
2 Regulaminu:
a. pkt 2 - w zakresie zgodności z kompetencjami i zadaniami Województwa oraz z założeniami strategii i programami Województwa - ustawa o samorządzie województwa nie przewiduje realizacji zadań wskazanych we wniosku.
b. pkt 4 - w zakresie realności, celowości, oszczędności i efektywności planowanych wydatków - beneficjentem projektu będzie spółka prawa handlowego - Koleje Śląskie Sp. z o.o. Realizacja zadania (montaż gier ściennych - zakup realizowany ze środków publicznych) będzie wartością dodaną, poprzez podwyższenie wartości jednostkowej pojazdu, stanowić może zwiększenie wpływów za bilety, tym samym wymierną korzyść finansową osiągniętą przez podmiot zewnętrzny, w związku z czym zadanie nie spełnia kryteriów celowości, oszczędności i efektywności planowanych wydatków.
c. pkt 7 - w zakresie konieczności uzyskania dodatkowych innych dokumentów technicznych. Jak wykazano w punkcie 1 niniejszego uzasadnienia brak odpowiedniej dokumentacji skutkować może niezrealizowaniem projektu mino wcześniejszej pozytywnej weryfikacji.
Dokonano również weryfikacji kosztów realizacji zadania, poprzez uwzględnienie cen rynkowych gier motorycznych proponowanych do montażu oraz dookreślenie formy promocji przedmiotowego zadania. Do szacunku przyjęto uśrednioną cenę gry w wysokości 2364,52 zł brutto (średnia z ofert 6 gier motorycznych IKC). Wnioskodawca określił we wniosku następujące składowe zadania: zakup 60 gier ściennych (1500 zł za szt.), montaż gier w pojazdach Kolei Śląskich (200 zł za szt.), promocja. Z uwagi na brak wskazania rodzaju i formy działań promocyjnych, w dniu 4.06.2024 r. wystąpiono do wnioskodawcy korespondencją elektroniczną z wnioskiem o dookreślenie formy promocji zadania MBO- 0038/W/24 wraz ze wskazaniem szacunkowych kosztów proponowanych rozwiązań, oczekując informacji zwrotnej do dnia 11.06.2024 r. Wnioskodawca w wyznaczonym terminie złożył stosowne wyjaśnienia, wskazując na możliwość promocji poprzez reklamę lub artykuł sponsorowany w miesięczniku „Dwa Kwadranse” - wydawanym przez Koleje Śląskie - lub zareklamowanie projektu w pojazdach Kolei Śląskich (np. poprzez plakaty umieszczone w ramkach OWZ lub emisję spotu na ekranach LCD), bez dokładnych wyliczeń, wobec czego przy szacunku posiłkowano się kosztami promocyjnymi wykazanymi w karcie oceny zadania MBO-0142/P2/23.
W trakcie przedmiotowej weryfikacji wykazano, iż koszt realizacji zadania może przekroczyć kwotę wskazaną we wniosku o 50%, tj. może wynieść co najmniej 165 211,40 zł.
Departament Transportu Publicznego stwierdza, że w pojazdach kolejowych użytkowanych przez Koleje Śląskie Sp. z o.o. nie ma miejsca na zabudowę gier ściennych, ponieważ ewentualne wolne miejsca na ścianach pojazdów mieszczą się przy:
1) drzwiach wejściowych do pojazdów,
2) przejściach między członami pojazdu, które stanowią ciąg komunikacyjny,
3) miejscach na rowery,
4) miejscach dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
5) miejscach służbowych dla obsługi pociągu.
Zabudowa gier ściennych w innych miejscach wiązałaby się z likwidacją miejsc siedzących, dla podróżnych na co Organizator transportu nie wyraża zgody, z uwagi na obecną frekwencję w pociągach przekraczającą dostępną liczbę miejsc siedzących w pojazdach. Ponadto Departament Transportu Publicznego stwierdza, że wdrożenie w pociągu hamowania nagłego wiąże się z ryzykiem upadku stojącego dziecka zaabsorbowanego grą ścienną.
Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności Departament Transportu Publicznego, jako departament merytoryczny, ocenia przedmiotowe zadanie negatywnie.