Opis projektu:
„Zaanimowani w bloki” to zadanie będące stymulantem społeczności lokalnej. W blokowiskach mieszkańcy są sobie coraz bardziej obcy. Rotacja związana z wynajmami mieszkań, zmianami demograficznymi oraz „zabieganiem” społeczeństwa nie pozwala na nawiązanie więzi lokalnych, które są podstawą wspólnej egzystencji oraz dają poczucie bezpieczeństwa. Działania animacyjne dla społeczności „z bloków” mają być umiejscowione jak najbliżej mieszkańca czyli w placówkach związanych ze administratorami mieszkańców. Animacja i integracja proponowana będzie przez przeprowadzenie wspólnych warsztatów międzypokoleniowych realizowanych w trakcie 6 miesięcznych interwałów czasowych (od kwietnia do września). Na warsztatach realizowane będą działania związane z: graffiti, haftem i szydełkowaniem, kulinariami, fotografiką, produkcją filmów dokumentalnych, nauką beatboxu oraz breakdance.
Uzasadnienie:
Zgodnie z zapisami § 3 Regulaminu Marszałkowskiego Budżetu Obywatelskiego Województwa Śląskiego zadania zgłoszone do III edycji MBO muszą mieścić się w granicach zadań własnych Województwa. Zadanie pn. „Zaanimowani w BLOKI” zakłada prowadzenie działań animujących i integracyjnych bazujących na organizacji warsztatów międzypokoleniowych o różnorodnej tematyce, adresowanych do różnych grup wiekowych mieszkańców, realizowanych w trakcie 6-miesięcznych interwałów czasowych. Celem zadania jest m.in. budowanie więzi lokalnych oraz wymiana dobrych praktyk w tym zakresie. Przy czym ze złożonego wniosku wynika wprost, iż w stosunku do osób stanowiących ostatecznych beneficjentów zadania stosowane będą działania o charakterze animującym, aktywizującym i integracyjnym, które można w szerokim rozumieniu zaliczyć do pracy socjalnej, będącej zgodnie z ustawą o pomocy społecznej (art. 17 ust. 1 pkt 10) zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym. Ponadto, zgodnie z przepisem art. 112 ust. 13/art. 110 ust. 10 ustawy o pomocy społecznej Rada powiatu/gminy, na podstawie potrzeb przedstawianych przez kierownika PCPR/OPS/CUS opracowuje i wdraża lokalne programy pomocy społecznej. Program pomocy społecznej może natomiast przyjąć formę np. programu aktywności lokalnej, skierowanego do mieszkańców danej dzielnicy, czy też osiedla.
Z kolei zadania samorządu województwa w zakresie ustawy o pomocy społecznej mają głównie charakter programowy (art. 21 ustawy o pomocy społecznej) i są to przykładowo:
• opracowanie, aktualizowanie i realizacja strategii wojewódzkiej w zakresie polityki społecznej będącej integralną częścią strategii rozwoju województwa obejmującej w szczególności programy: przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, wyrównywania szans osób niepełnosprawnych, pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, współpracy z organizacjami pozarządowymi – po konsultacji z powiatami;
• organizowanie kształcenia, w tym prowadzenie publicznych szkół służb społecznych oraz szkolenia zawodowego kadr pomocy społecznej;
• rozpoznawanie przyczyn ubóstwa oraz opracowywanie regionalnych programów pomocy społecznej wspierających samorządy lokalne w działaniach na rzecz ograniczania tego zjawiska;
• diagnozowanie i monitorowanie wybranych problemów społecznych w regionie;
• inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie pomocy społecznej;
• koordynowanie działań na rzecz sektora ekonomii społecznej w regionie;
• organizowanie i prowadzenie regionalnych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
• sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
• sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej na podstawie ocen sporządzonych przez gminy i powiaty z obszaru województwa, uwzględniającej kwestie i problemy społeczne wynikające z przyjętej strategii wraz z projektami regionalnych programów pomocy społecznej i przekazanie ich właściwemu wojewodzie do dnia 31 lipca każdego roku.
Wobec powyższego, należy wskazać, iż zadanie będące przedmiotem oceny nie leży w kompetencji samorządu województwa. Nie realizuje on bowiem zadań, które polegałyby na bezpośrednim zaspokajaniu potrzeb mieszkańców województwa w ramach prowadzenia pracy socjalnej czy też lokalnych działań integracyjnych, jego zadania mają charakter programowy zakładający zaspokajanie potrzeb całego regionu. Skutkuje to niemożnością realizacji ww. zadania w ramach III edycji Marszałkowskiego Budżetu Obywatelskiego Województwa Śląskiego (brak spełnienia przesłanki z § 3 ust. 1 Regulaminu Marszałkowskiego Budżetu Obywatelskiego Województwa Śląskiego).