Opis projektu:
Zadanie będzie realizowane w Centrum Integracji Społecznej w Świętochłowicach - Lipiny, została zawarta wstępna promesa najmu pomieszczeń na realizację zadania. Celem projektu jest aktywizacja społeczna mieszkańców regionu, promowanie różnorodnych form spędzania czasu wolnego, poprawa relacji rodzinnych, społecznych, wzmocnienie poczucia wartości społecznej i przynależności regionalnej. Grupę docelową stanowi 600 mieszkańców od 3 roku życia bez względu na status społeczny, wykształcenie, przynależność etniczną, zamieszkałe na terenie miast na prawach powiatu takich jak: Chorzów , Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Zabrze. Przeprowadzone zostaną 3 bloki tematyczne z zakresu: rękodzieła , majsterkowania, florystyki. W projekcie weźmie udział 30 wolontariuszy. Każdy warsztat będzie przeznaczony dla 50 beneficjentów projektu co daje ogólna sumę 600 osób.
Uzasadnienie:
Zgodnie z zapisami § 3 Regulaminu Marszałkowskiego Budżetu Obywatelskiego Województwa Śląskiego zadania zgłoszone do III edycji MBO muszą mieścić się w granicach zadań własnych Województwa. Zadanie pn. „Rodzina w Centrum” zakłada organizację szeregu warsztatów aktywizujących adresowanych do mieszkańców podregionu wskazanego we wniosku, w tym dla dzieci, seniorów, jak i całych rodzin. Celem zadania jest aktywizacja i integracja społeczna, poprawa relacji społecznych oraz wzmocnienie poczucia wartości i przynależności. Przy czym ze złożonego wniosku wynika wprost, iż w stosunku do osób stanowiących ostatecznych beneficjentów zadania stosowane będą działania o charakterze aktywizującym i integracyjnym, które można w szerokim rozumieniu zaliczyć do pracy socjalnej, będącej zgodnie z ustawą o pomocy społecznej (art. 17 ust. 1 pkt 10) zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym. Ponadto, zgodnie z przepisem art. 112 ust. 13/art. 110 ust. 10 ustawy o pomocy społecznej Rada powiatu/gminy, na podstawie potrzeb przedstawianych przez kierownika PCPR/OPS/CUS opracowuje i wdraża lokalne programy pomocy społecznej. Program pomocy społecznej może natomiast przyjąć formę np. programu aktywności lokalnej, skierowanego do mieszkańców danej dzielnicy, czy też osiedla.
Z kolei zadania samorządu województwa w zakresie ustawy o pomocy społecznej mają głównie charakter programowy mający na celu zaspokajanie potrzeb całego regionu (art. 21 ustawy o pomocy społecznej) i są to przykładowo:
• opracowanie, aktualizowanie i realizacja strategii wojewódzkiej w zakresie polityki społecznej będącej integralną częścią strategii rozwoju województwa obejmującej w szczególności programy: przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, wyrównywania szans osób niepełnosprawnych, pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, współpracy z organizacjami pozarządowymi – po konsultacji z powiatami;
• organizowanie kształcenia, w tym prowadzenie publicznych szkół służb społecznych oraz szkolenia zawodowego kadr pomocy społecznej;
• rozpoznawanie przyczyn ubóstwa oraz opracowywanie regionalnych programów pomocy społecznej wspierających samorządy lokalne w działaniach na rzecz ograniczania tego zjawiska;
• diagnozowanie i monitorowanie wybranych problemów społecznych w regionie;
• inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie pomocy społecznej;
• koordynowanie działań na rzecz sektora ekonomii społecznej w regionie;
• organizowanie i prowadzenie regionalnych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
• sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
• sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej na podstawie ocen sporządzonych przez gminy i powiaty z obszaru województwa, uwzględniającej kwestie i problemy społeczne wynikające z przyjętej strategii wraz z projektami regionalnych programów pomocy społecznej i przekazanie ich właściwemu wojewodzie do dnia 31 lipca każdego roku.
Wobec powyższego, należy wskazać, iż zadanie będące przedmiotem oceny nie leży w kompetencji samorządu województwa. Nie realizuje on bowiem zadań, które polegałyby na bezpośrednim zaspokajaniu potrzeb mieszkańców województwa w ramach prowadzenia pracy socjalnej czy też lokalnych działań integracyjnych, jego zadania mają charakter programowy zakładający zaspokajanie potrzeb całego regionu. Skutkuje to niemożnością realizacji ww. zadania w ramach III edycji Marszałkowskiego Budżetu Obywatelskiego Województwa Śląskiego (brak spełnienia przesłanki z § 3 ust. 1 Regulaminu Marszałkowskiego Budżetu Obywatelskiego Województwa Śląskiego).