"BUDOWA PRZEJŚCIA PIESZO-ROWEROWEGO W PASIE DROGI WOJEWÓDZKIEJ 906 W MIEJSCOWOŚCI SADÓW"


Kod projektu:
MBO-0120/P4/21
Szacunkowy koszt:
297 800,00 PLN


zadanie o zasięgu podregionalnym
podregion obejmujący powiaty: gliwicki, lubliniecki, tarnogórski oraz miasta na prawach powiatu: Bytom, Gliwice
Opis projektu:
Przedmiotem zadania jest budowa bezpiecznego przejścia pieszo-rowerowego w miejscowości Sadów. Przejście znajdować się będzie na ul. Powstańców Śląskich na drodze wojewódzkiej 906. Zostanie ono odpowiednio oznakowane i oświetlone. Wpłynie to na bezpieczeństwo ruchu drogowego, szczególnie na bezpieczeństwo pieszych oraz rowerzystów. Jest to droga o dużym natężeniu ruchu samochodowym stwarzająca zagrożenia przy przemieszczaniu się na drugą stronę zarówno pieszych jak i rowerzystów. Nowo powstałe przejście pieszo-rowerowe umożliwi także bezpieczny ruch rowerowy odbywający się się na ścieżce pieszo-rowerowej wzdłuż drogi 906 i skrzyżowania z centrum przesiadkowym w kierunku miejscowości Rusinowice. Dodatkowo jest to miejsc zatrzymywania się przewoźników transportu zbiorowego i w ramach zadania powstałby chodnik umożliwiający bezpieczne wysiadanie z busów.

Uzasadnienie:
1. Zweryfikowany koszt zadania polegającego na budowie sygnalizacji świetlnej wzbudzanej na przejściu dla pieszych zintegrowanym z przejazdem dla rowerzystów wraz z jego doświetleniem oraz budową 40 m chodnika wynosi 410 tys. zł. i jest wyższy niż kwota maksymalna przeznaczona na realizację zadań o określonej puli (par. 2 ust. 6 pkt 2 Regulaminu). 2. Czas niezbędny na • przygotowanie programu funkcjonalno – użytkowego, • postępowanie przetargowe w celu wyłonienia wykonawcy, • opracowanie dokumentacji projektowej, • uzyskanie decyzji wodnoprawnej, • uzyskanie pozwolenia na budowę, • realizację robót budowlanych wraz z ich odbiorem, powoduje, że zadanie nie jest możliwe do zrealizowania w jednym roku budżetowym (par. 3 ust. 5 Regulaminu). 3. Natężenie ruchu pieszych w rozpatrywanym rejonie jest niewielkie, charakterystyczne dla zabudowy o średniej i małej intensywności. W potoku ruchu pojazdów w ciągu drogi wojewódzkiej występują luki czasowe pomiędzy pojazdami na tyle duże, że piesi przekraczają jezdnię bez nadmiernych utrudnień. Zgodnie z interpretacją punktu 5.2.6.2. załącznika nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm.) jednym z warunków koniecznych do wyznaczenia i oznakowania nowego przejścia dla pieszych jest występowanie wzmożonego ruchu pieszego. Jednocześnie z obserwacji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach wynika, iż w omawianym rejonie ruch rowerowy odbywa istniejącym wzdłuż DW 906 ciągiem pieszo-rowerowym. ZDW w Katowicach nie posiada informacji, aby inwestycja związana z budową ścieżki rowerowej w ciągu drogi prowadzącej do m. Rusinowice spowodowała zwiększenie natężenie ruchu rowerowego w tym rejonie, w tym w poprzek drogi wojewódzkiej. W związku z tym wykonanie przejścia pieszo – rowerowego wraz z sygnalizacją świetlną we wskazanej lokalizacji byłoby nieuzasadnione, a funkcjonowanie takiej sygnalizacji nieefektywne (§ 3 ust. 26 pkt 4 Regulaminu).