Bezpieczne przejścia dla pieszych w drogach wojewódzkich.


Kod projektu:
MBO-0099/P6/20
Szacunkowy koszt:
412 500,00 PLN


zadanie o zasięgu podregionalnym
podregion obejmujący powiaty: częstochowski, kłobucki, myszkowski oraz miasto na prawach powiatu Częstochowa
Opis projektu:
Przedmiotem zadania jest budowa bezpiecznych przejść dla pieszych w ciągach dróg wojewódzkich zlokalizowanych na terenie powiatów: częstochowskiego, kłobuckiego i myszkowskiego, które według aktualnego stanu zagrażają życiu i bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego. Na pojedyncze przejście dla pieszych składają się następujące elementy: znaki D-6 typ 3, oznakowanie poziome biało-czerwone wraz z oświetleniem przedmiotowego przejścia zasilanego z sieci elektroenergetycznej montowane na wysięgniku.

Uzasadnienie:
1. Zadanie w zakresie oświetlenia przedmiotowych przejść dla pieszych jest niezgodne z kompetencjami i zadaniami Województwa. Zgodnie z Art. 18.1. ustawy z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne. Do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy: 1) planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy; 2) planowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy: a) miejsc publicznych, b) dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich, (…)3) finansowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy: a) ulic, b) placów, c) dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich, (…) 2. Ze względu na czas niezbędny na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń i uzgodnień, decyzji, przeprowadzenie procedur wyłonienia wykonawców na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robot budowlanych, realizację robót, powoduje brak możliwości realizacji zadania w jednym roku budżetowym. 3. Przejścia dla pieszych na czerwonym tle oraz znaki odblaskowe na tle fluorescencyjnym stosowane są wyłącznie w celu oznakowania przejść dla pieszych zlokalizowanych w pobliżu szkól. Ustalenie przejść podlegających takiemu oznakowaniu powinno być poprzedzone szczegółową analizą warunków lokalnych, a liczba tego typu przejść powinna być ograniczona. Przejścia takie zostały już w ubiegłych latach wykonane w ramach programu „Bezpieczna szkoła – Bezpieczna droga” przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, także w następujących lokalizacjach wskazanych w zadaniu: • DW 908 Hutki • DW 492 Kłobuck • DW 492 Łobodno • DW 494 Panki • DW 789 Gniazdów W związku z powyższym w ramach budżetu obywatelskiego nie jest możliwa realizacja przedmiotowego wniosku.