Opis projektu:
Zagłębiowskie Centrum Integracji Społecznej jest planowane o współdziałanie środowisk świeckich i katolickich dla których priorytetem jest działalność na rzecz regionu ze szczególnym uwzględnieniem edukacji dzieci i młodzieży oraz inkludowania osób niepełnosprawnych. Współdziałanie to podjęto m.in. ze względu na osiągnięcia salezjańskie w edukacji, których przedstawicielami byli ks. kard. August Hlond - prymas Polski ks. bp Adam Śmigielski - pierwszy biskup sosnowiecki. Projekt zakłada wyłącznie wyposażenie techniczne w sprzęt specjalistyczny i techniczny niezbędny do wyposażenia pracowni znajdujących i zabudowanych w infrastrukturze budynkowej przyległej i przynależnej do siedziby Parafii Świętego Rafała Kalinowskiego w Sosnowcu - prowadzonej przez Księży Salezjan, którzy pracują z młodzieżą w szkołach, oratoriach, świetlicach, domach poprawczych, prowadzą parafie i wyjeżdżają na misje.
Uzasadnienie:
Zgodnie z zapisami § 3 Regulaminu Marszałkowskiego Budżetu Obywatelskiego Województwa Śląskiego zadania zgłoszone do II edycji MBO muszą mieścić się w granicach zadań własnych Województwa. Ze złożonego wniosku wynika, iż w stosunku do osób stanowiących ostatecznych beneficjentów zadania stosowana będzie szeroko rozumiana praca socjalna, działania o charakterze osłonowym i integracyjnym oraz rehabilitacja zarówno społeczna, jak i zdrowotna. Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej zadania te przypisane są do zadań własnych gminy i powiatu. Zadania samorządu województwa w zakresie ustawy o pomocy społecznej mają głównie charakter programowy (art. 21 ustawy o pomocy społecznej) i są to przykładowo:
- opracowanie, aktualizowanie i realizacja strategii wojewódzkiej w zakresie polityki społecznej będącej integralną częścią strategii rozwoju województwa obejmującej w szczególności programy: przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, wyrównywania szans osób niepełnosprawnych, pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, współpracy z organizacjami pozarządowymi - po konsultacji z powiatami;
- organizowanie kształcenia, w tym prowadzenie publicznych szkół służb społecznych oraz szkolenia zawodowego kadr pomocy społecznej;
- rozpoznawanie przyczyn ubóstwa oraz opracowywanie regionalnych programów pomocy społecznej wspierających samorządy lokalne w działaniach na rzecz ograniczania tego zjawiska;
- diagnozowanie i monitorowanie wybranych problemów społecznych w regionie;
- inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie pomocy społecznej;
- koordynowanie działań na rzecz sektora ekonomii społecznej w regionie;
- organizowanie i prowadzenie regionalnych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
- sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
- sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej na podstawie ocen sporządzonych przez gminy i powiaty z obszaru województwa, uwzględniającej kwestie i problemy społeczne wynikające z przyjętej strategii wraz z projektami regionalnych programów pomocy społecznej i przekazanie ich właściwemu wojewodzie do dnia 31 lipca każdego roku. Wobec powyższego, należy wskazać, iż zadanie będące przedmiotem ocenianego wniosku nie leży w kompetencji samorządu województwa. Skutkuje to niemożnością realizacji ww. zadania w ramach II edycji Marszałkowskiego Budżetu Obywatelskiego Województwa Śląskiego.